Yoga Place

המלצת התנסות – מדיטציית ויפאסנה

 

מדיטציה היא מושג רחב הכולל בתוכו כל כך הרבה זרמים וטכניקות עד כי יש מי שמתעניין בנושא ובכלל לא יודע מאיפה להתחיל ואיך לגשת. אם זה נשמע לכם מוכר כנראה שהמאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם.

 

מדיטציה היא אקט של התבוננות פנימית אשר כורך בתוכו את החיבור גוף-נפש-רוח. בתרגולי המדיטציה השונים מצב התודעה של האדם משתנה ביחס למצבי התודעה שבשגרת החיים הרגילה ובזכות שינוי זה מתאפשרת למתבונן חוויה עמוקה ומשמעותית.

 

ישנן המון טכניקות שונות של מדיטציה, שהתפתחו באופן עצמאי בתרבויות שונות בעולם. המכנה המשותף לגישות הללו הוא האפשרות לתרגל אותן באופן עצמאי. כלומר, המדיטציה היא פעולה שהאדם עושה עם עצמו. כחלק מההתנסות במדיטציה, המתרגל לומד להיות נוכח יותר ברגע ההווה ובאיזון נפשי. ככל שהתרגול מעמיק והאדם מתמיד בתרגול, עוד ועוד אזורים בחייו מושפעים מהנוכחות המאוזנת הזו ורבים מדווחים כי מדיטציה שיפרה את איכות חייהם.

 

 

 

 

באופן ספציפי, מדיטציית הויפאסנה היא שיטת המדיטציה שלימד הבודהא, עליו כולנו שמענו בהקשרים שונים, כדרך ישירה לשחרור מוחלט מהסבל האנושי. השחרור מהסבל, או ההארה, הם היעד הסופי של המדיטציה אך עם זאת, זמן רב לפני שמטרה זו מושגת יכול מתרגל מדיטציה מתחיל להפיק תועלת עמוקה מויפאסנה.

 

במשך שנים רבות טכניקת הויפאסנה נפוצה על ידי בודהא ותלמידיו ברחבי המזרח כולו. עם זאת, לאורך שינויים היסטוריים ותרבותיים הטכניקה הלכה ואבדה עד לנקודה בה המקום היחידי בו לימדו ויפאסנה בצורה מסורתית היא בורמה, מיאנמר של ימינו. במשך מאות שנים תורת הויפאסנה עברה בעל פה מדור אחד של מורים לדור נוסף של תלמידים בבורמה ונשתמרה בצורתה המקורית והטהורה. נקודת המפנה הגיעה כאשר ס.נ גואנקה, צעיר ממשפחת עסקים הודית שהתגוררה בבורמה, נחשף לטכניקת הויפאסנה. גואנקה הגיע לטכניקה לאחר שהרפואה המערבית מיצתה את יכולותיה והוא נותר נואש בחיפושיו אחר מזור למיגרנות וכאבי ראש חריפים. לאחר שהעמיק בשיטה וגילה את יתרונותיה הרבים חזר גואנקה להודו להמשיך ללמד את הטכניקה ומשם היא חזרה והתפשטה ברחבי העולם.

 

 

 

 

ד"ר יובל נוח הררי, מורה לויפאסנה לפי שיטת גואנקה, כתב בטור לזכרו של גואנקה עם פטירתו לפני מספר שנים – "טכניקת ויפאסנה מבוססת על ההבנה שזרם התודעה קשור באופן בלתי ניתן לניתוק בתחושות גופניות. החוויה של כל רגע ורגע תמיד כוללת תחושה כלשהי (כאב, עונג וכו‘) ותגובה על התחושהה הזאת (השתוקקות, רצון להפסיק וכו‘). טכניקת ויפאסנה מאמנת את האדם להתבונן בצורה מסודרת, עקבית ואובייקטיבית בתחושות ובתגובות שלו לתחושות, ועל ידי כך נחשפים דפוסי פעולתה של התודעה."

 

מרכזי הויפאסנה בשיטת גואנקה נפתחו באין ספור מקומות בעולם וכיום ישנם 150 מרכזים כאלו, בהם סדר היום וטכניקת התרגול זהים זה לזה. לאחר שרבים נהרו למרכזי הויפאסנה ברחבי העולם, לצרוך מן הטכניקה המופלאה הזו, החלו להתפתח תתי זרמים וטכניקות שמסתמכים על הויפאסנה אך מלמדים אותה עם שינויים קלים או גדולים, כתלות באסכולה.  ניתן למצוא בארץ לא מעט אפשרויות (לינקים בסוף הכתבה).

 

אחד העקרונות החשובים במדיטציית ויפאסנה היא שאין להסתמך על אמת אותה אנו קוראים או שומעים מפיהם של אחרים, אלא על האמת האישית שלנו שמגיעה מתוך התנסות חוויתית ולמידה עצמאית. על כל אדם לשחרר את עצמו ולכן אין משפט שנוכל לקרוא או שיחה שנוכל לנהל עם אחר שתביא אותנו להארה. לפיכך ההמלצה שלנו, היא פשוט ללכת ולנסות. להרשם לקורס בסיסי למתחילים, בשיטת גואנקה מדובר ב10 ימים ובשיטות אחרות ניתן למצוא גם קורסים של 3 ימים, ופשוט לצלול פנימה.

 

 

 

 

יש כמובן עוד היבטים חשובים שכדאי להיות מודעים אליהם כאשר מגיעים לקורס כזה, אך בעינינו הם לא העיקר. במרבית הקוריסם תתבקשו להתנתק מהטלפון, מחומרי קריאה וכתיבה ואף לקחת על עצמכם שתיקה של דיבור (אל תדאגו אם רוצים לשאול שאלה או לבקש בקשה תמיד יש עם מי לדבר, מורה או איש צוות). הבקשות האלו, על אף שעשויות להרתיע מטרתן לאפשר למתרגל התנתקות אמיתית מן הרעש שבחוץ לטובת ההתבוננות המעמיקה פנימה. נסו לחשוב על הדוגמה הבאה – ירדתם לסיני ואין לכם קליטה בטלפון, אתם יושבים בשקט מול הים והתודעה לרוב מעט נרגעת. לעומת זאת לאחר שיחת הטלפון הראשונה בחציית הגבול הראש כבר טרוד במחשבות ודאגות ואינו מצליח להרגע. כלומר, ההיבטים היותר מרתיעים בקורסי ויפאסנה עליהם אנחנו לעתים שומעים מהצד הם רובם נועדו לשמור על המתרגל ולעזור לו לחוות חוויה משמעותית ולא נועדו להקשות או להפחיד אף אחד.

 

הפסיכיאטר ד"ר פול פליישמן כותב במאמרו, "מדוע אני יושב", סיכום מופלא לנושא מתוך החוויה שלו עם ויפסאנה.

"הנוחות הקלה והמשככת וההרפיה העמוקה שמתלוות למודעות עזה ויציבה, מקלפות את חיי כבצל וחושפות שכבות עמוקות יותר של אמת, המתמרקות ושוככות עד שנחשפת השכבה הבאה. אני יושב כדי לכוונן את חיי למה שברור ופשוט, מספק ואוניברסאלי בתוך לבי. לעבודה הזו אין סוף. ימים רבים בחיי כשלתי בניסיון לחיות באמת, אך אני צולל שוב ושוב להדרכה העצמית הפשוטה ולקבלה האוהבת. אני יושב כדי למצוא ולבטא אהבה אנושית רגילה והגינות פשוטה."

 

 

 

 

מידע נוסף על ויפאסנה :

Exit mobile version