פסח הוא זמן של נקיון.
אך מהו נקיון? איך הדבר מתבטא ברמות השונות בהם אנו חיים? וכיצד נוכל לשמור על נקיון וטוהר לקידום חיים בריאים ומלאי חיוניות? ומה לבהריגו יוגה יש לומר על כל זה

רובנו עסוקים בנקיון הבית לקראת הפסח, חלקנו מנצלים את הזמן גם לנקיון גופני ומנטלי שיכול להתבטא בחופשה טובה, תספורת לחג, סט בגדים, או תרגול חדש או ישן שאנו לוקחים על עצמנו מתוך רצון לקדם את איכות חיינו.

אנחנו מדברים על נקיון פיזי וכן נקיון מנטלי. על פי תורת הבהריגו יוגה קיימת רמה נוספת, וזו הרמה של הדיבור.
דר' בהדורי מלמד על שילוש שמורכב ממעשה, מחשבה ודיבור (אנרגיית חיים).


ברמת המעשה, הפיזי, אנו מנקים את הבית ואולי גם את הגוף.
ברמת המחשבה, המנטלי, חלקנו נוטים לבחינת מעשינו. לפעמים אפילו מנקים פיזית תוך השקעת מיקוד במחשבה שעל ידי מעשינו זה, אנו מנקים גם את המחשבות המיותרות לנו.
ויש רמה נוספתוהיא מה שמחבר בין פיזי למנטלי. ומחבר אותנו לכח הפנימי. זו הרמה של הכח שלנו.. או בשפה אחרתרמת אנרגיית החיים שלנו.

על פי כתבי הבהריגו יוגה, הדיבור, גם אם זה דיבור פנימי, מהווה את אנרגיית החיים שלנו, לכן רמה שלישית של נקיון יכולה להיות נקיון הדיבור או האנרגייה. ופה נכנס השימוש במנטרה – מנטרה הנה סוג של דיבור פנימי אשר משפיעה על סביבתנו הפנימית והחיצונית.

כשאנו מדבריםאנו משתמשים באנרגיה שמושפעת בין השאר מהתפיסות, האמונות והדרך שבה אנו "רואים" את הדברים, בעצםמה שיש בנו משפיע על הסביבה שלנו.
לפעמים נכנסים לחדר ו"חשים" לא בנוח, או עומדים מול אדם שדווקא כן ממלא אותנו בטובאת ה"תחושות" הללו קשה לנו להסביר אך הם מאד משפיעות על התפקוד שלנו ביום יום.
ה"תחושות" הללו מושפעות מהאנרגיה של אותו אדם או סביבה, או בעצם מאותו דיבור פנימי או חיצוני שנושא אותו אדם. אם הוא נושא כעת מנטרה של "רע לי…" או מנטרה של "איזה יופי, כל כך נעים וטוב פה…" תהיה לכך השפעה על עצמו ועל סביבתוהרבה פעמים נעים להיות בחברתם של ילדים מאחר והדיבור שלהם הוא עדיין נקי.

אז מה זה נקיון? או טוהר?
כאשר העשייה, המחשבה והדיבור שלנו נמצאים באותו מקום, ובעצם עם אותה כוונהאז זה נחשב לטוהר, על פי מדע הבהריגו יוגה כפי שמובא על ידי דר' בהדורי.
אם אתם תוהים איך לעשות זאת, נתחיל בלהמליץ תרגול של מיקוד. תרגילי ריכוז מסייעים לנו למקד באותו אובייקט את שלושת הרבדים של עשייה, מחשבה ודיבורכך שאנו מסוגלים לפעול בצורה טהורה ונקייה. בצורה ממוקדתלקידום חיים חופשיים ובהתאם לאמת שלנו.

תרגול בהריגו יוגה מומלץ:

שבו ישיבה נוחה על משטח בד כותנה או צמר, גב זקוף ורגליים משוכלות, ידיים מונחות זו בכף זו.
הניחו שעון שיצלצל לאחר דקה, שתי דקות ושלוש דקות – צילצול כל דקה במשך שלוש דקות.
בדקה הראשונה מקדו את המחשבה בנקודה שבין הגבות, הטריפוטי, וחיזרו ללא הפקת קול על "אום" או כל שם של ה'.
בדקה השנייה נסיט את המיקוד לנקודה המקבילה מאחור, האג'נה צ'אקרה, ונמשיך עם חזרה פנימית על "אום" או כל שם של ה'.
בדקה השלישית נשיב את המיקוד לטריפוטי ונמשיך בחזרה פנימית אל "אום" או כל שם של ה'.

תהנו וחג שמח

*הכותבים מביעים הערכתם לדר' בהדורי, וטצלה בהדורי, אצ'ריה המנט ק. בהדורי, מיטילש קישורי בהדורי הנכבדים על הדרכתם ותמיכתם בכתיבת המאמר.

אלדד ציפריס ומיכל אורפז ציפריס

תלמידים ישירים של דר' ג'יאנט ק. בהדורי ומשפחת בהדורי מוארנסי, הודו- שהנם ראשי ארגון הבהריגו יוגה העולמי.
אלדד, איש מחשבים ומטפל ברפואה סינית, למד תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. סיים 4 שנות לימודי רפואה סינית בקמפוס "ברושים" של אוניברסיטת תל אביב, בנוסף לשנת התמחות בבי"ח מחוזי בHangzhou, סין.
מיכל, OTRL דוקטורנטית בבית הספר לשיקום באוניברסיטת בוסטון ועובדת כמרפאה בעיסוק בבית חולים שיקומי "רעות". מורה ליוגה משנת 2011, מוסמכת בשיטת שיבננדה, סדרות יוגה טיבטית ובהריגו יוגה.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

פוקוס חודש אפריל // ניקיון וצמיחה

מה בין תחושת האושר ותורת הבהריגו יוגה

אמיר בושנסקי

תנוחת העץ – Vrikshasana

יעל מלין